23. januar 2025

”Alle kan noget. Og vi har en opgave i samfundet i at finde ud af, hvad det er.”

Udvikling

Sådan lyder det fra Mikkel Holmbäck, direktør i Glad Fonden, der er sat i verden for at skabe arbejdspladser for mennesker på kanten af samfundet. Og i starten af det nye år kunne vi byde velkommen til nogle af dem på ATP Ejendommes hovedkontor i København. I et nyt samarbejde mellem ATP Ejendomme og Glad Service skal de nemlig varetage den daglige rengøring og sikre pæne forhold til arbejdsdagen.

Glad Fonden blev stiftet tilbage i 1999 som TV Glad, der var verdens første tv-station for og med mennesker med funktionsnedsættelse. Siden da har Glad Fonden udvidet med flere virksomheder og funktioner, og tilbyder i dag produkter og ydelser indenfor alt fra madlavning og kantinedrift til grafisk design og rengøring. I alt beskæftiges flere end 320 ansatte både med og uden handicap ud fra en tro på, at et tæt samarbejde mellem mennesker med forskellige forudsætninger er et aktiv, der kan gøre samfundet både rigere, gladere og mere inspirerende.

”Det kræver, at vi organiserer os på en måde, hvor vi kan passe vores arbejde og samtidig hjælpe de mennesker, der er på kanten af samfundet. Mennesker, der af forskellige årsager aldrig har fået sig en uddannelse eller har haft et arbejde, og har ringe forudsætninger for at være til stede på arbejdsmarkedet,” fortæller Mikkel Holmbäck.

  • Fra årsskiftet har Glad Service varetaget rengøringen på kontoret i Hammerichsgade.

Velkommen til Glad Service og synlig rengøring

Det nye samarbejde trådte i kraft ved årsskiftet og betyder, at tre medarbejdere fra Glad Service, der blandt andet leverer rengøring, nu har deres daglige gang på ATP Ejendommes hovedkontor i København, hvor de skal sikre rene og pæne omgivelser til arbejdsdagen. Med samarbejdet siger vi desuden farvel til usynlig rengøring, hvor rengøringspersonalet møder ind, når medarbejderne er gået hjem, og goddag til synlig rengøring, hvor en stor del af rengøringen foregår inden for normal arbejdstid, og mens medarbejderne er på kontoret.

”Det har stor værdi for os, at vi samarbejder med en leverandør, der både tager et vigtigt socialt ansvar og ser på rengøring som et samarbejde mellem dem og os, hvor der ikke nødvendigvis bliver fulgt et skema, men set på de enkelte behov den pågældende dag,” fortæller sektionschef hos ATP Ejendomme Marianne Terkildsen og fortsætter: ”Det kræver en tæt dialog, som vi er i stand til at have, fordi de er på kontoret samtidig med os, men også fordi det er de samme medarbejdere fra Glad Service, der er tilknyttet netop vores kontor. Det ser vi en kæmpe værdi i.”

Og Mikkel Holmbäck supplerer:

”Modsat mange andre inden for branchen, der oplever stor udskiftning, har vi en høj fastholdelsesprocent og kan som udgangspunkt sende de samme medarbejdere ud på opgaverne hver gang.”

Glad Service følger medarbejderne tæt i deres arbejde. Både for at sikre god kvalitet og trivsel. Glads tilknyttede ledere bliver generelt klædt særligt på, så de er kvalificerede til at bygge bro og supportere medarbejderne, når behovet opstår.

“Glads særlige setup giver medarbejderne muligheden for at tage en snak om arbejdet og deres trivsel. De skal ikke fare afsted for at nå at rengøre tre toiletter på urealistisk kort tid,” fortæller Mikkel Holmbäck afslutningsvist.

Vil du vide mere?

Hvis du er nysgerrig på at vide mere, er du altid velkommen til at kontakte mig.

Marianne Terkildsen

Sektionschef,
Servicesektion

Telefon +45 24 23 56 53 E-mail