18. marts 2024

Vi flekser med rammerne

Hammerichsgade 14

”Noget af det, der står lysende klart for mig nu, er hvor store muligheder, der er. Og hvor meget man kan tænke ud af boksen. Det er det, jeg tager med mig, og vil være det, jeg vil anbefale andre at gøre.”

Ordene er Christian Majlunds. De falder i september 2023, små fire måneder efter at ATP Ejendommes hovedkontor flyttede til nyindrettede lokaler i Hammerichsgade efter 28 år i Gothersgade. Christian, som fungerede som projektleder for flytningen, og Mads Wilkenschildt, der var projektleder for ombygningen, er samlet for at se tilbage på processen, som har været lidt af en øjenåbner for dem begge.

Trængsel blev til visioner
Med en medarbejderstab, der på få år var vokset betragteligt, var forholdene i Gothersgade blevet for trange. Men ambitionerne for det nye kontor rakte langt ud over ønsket om mere plads.

De nye lokaler har til formål at understøtte både virksomhedskulturen og samarbejdet på tværs af fagområder. Omgivelserne er visionære i forhold til materialevalg, genanvendelse og upcycling. De er så attraktive, at medarbejderne har lyst til at møde ind på kontoret, selv om hjemmearbejde er en mulighed.

Og de er det gode eksempel, vi kan vise frem, når vi rådgiver vores kunder om mulighederne i deres fysiske rammer.

Farvel til det personlige skrivebord
Store forandringer sker ikke af sig selv, og ifølge både Christian og Mads har forankringen i direktionen været helt afgørende for projektet.

”Vi tog fat i arkitekt Mette Gravergaard fra Sweco Architects, der organiserede alle de løse tanker og afholdt en række workshops. Det resulterede i et manifest, der fungerede som en vision for projektet,” lyder det fra Christian, der forsætter: ”Vi skulle have fælles ejerskab til samtlige kvadratmeter i stedet for personligt ejerskab til skrivebordene. Indretningen skulle være aktivitetsbaseret og byde på fleksible fællesarealer. Vi skulle noget helt andet end vores gamle lejemål i Gothersgade, som var indrettet meget traditionelt.”

Derefter fulgte en række sessioner med ledere og medarbejdere, hvor hverdagen og behovene i de forskellige teams blev klarlagt. Ifølge både Christian og Mads krævede det kommunikation, tilvænning og frihed til at se alle mulighederne.

Idéen om eget skrivebord var meget fastgroet i manges bevidsthed. Som Mads udtrykker det: ”Det blev materialiseret ned i nogle meget konkrete problemstillinger. Hvad med mit keyboard? Og kontorstolen med mine indstillinger? Det fyldte meget på forhånd, men efter indflytningen har jeg stort set ikke hørt mere til de udfordringer. Der har i stedet været stor opbakning og masser af positiv feedback.”

Goddag til projektøer, båse, højborde og sofaer
I september er indflytningen på afstand, og det er tid til at evaluere resultaterne af det projekt, som store dele af organisationen var involveret i i første halvår af 2023.

”Arkitekturen og æstetikken er virkelig god. Den aktivitetsbaserede indretning, der kun indeholder skriveborde til to ud af tre medarbejdere, differentierer sig meget fra traditionel kontorindretning, men kan præcis de samme ting. Vi er ikke gået på kompromis med nogen funktioner, men niveauet er løftet markant. Vi har genanvendt og upcyclet materialer og møbler. Og vi har gjort det inden for en økonomi, der kan sammenlignes med en almindelig kontorindretning. Det kan vi godt være stolte af – og det kommer vi til at trække på, når vi fremover skal rådgive og hjælpe vores kunder i deres lejemål”, lyder det afslutningsvist fra Mads.

  • Christian Majlund

    Seniorkonsulent

  • Mads Wilkenschildt Larsen

    Senior projektleder

Har du spørgsmål?

Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte mig.

Henriette Marie Borgen

Kommunikationskonsulent,
Kommunikation & Marketing

Telefon +45 22 63 73 82 E-mail