18. juni 2024
Flytning eller forandring?
”Måden, vi arbejder på, har ændret sig over tid. Da vi flyttede ind for tolv år siden, var ejendommen rigelig til vores behov. Efter Corona, med mere hjemmearbejde, mere agile processer og flere projektsamarbejder ændrede behovene sig. Vi havde brug for flere stillerum og flere steder at mødes på tværs. Vi havde brug for at flytte tekøkkenerne ud af kontorerne for at kunne bruge dem aktivt også,” lyder det fra Bente Refsgaard, Facility Service Manager i Gjensidige Forsikring gennem 24 år, som fortsætter:
”Spørgsmålet var, om vi skulle blive boende eller finde noget andet. Vi undersøgte et par alternativer, men da vi var glade for at være her, kom vi frem til, at vi skulle opgradere huset. Det var ATP Ejendomme heldigvis helt enige i, og så gik vi i gang.”
ATP Ejendomme stillede med Asset Manager Søren Krohn Nielsen og projektchef Marco Salvatore Livornese, og det lille team allierede sig med Erik Arkitekter, der afdækkede behovene i de forskellige forretningsområder, og supplerede med deres egne tanker om fremtidens arbejdsplads for at finde frem til de rigtige løsninger.
De løsninger viser sig især i ejendommens atrium, hvor små hytter indbyder til at slå sig ned. Højryggede sofaer giver afskærmning og bedre akustik. Og på de totalrenoverede kontoretager, der har fået træ på væggene og nye farver i tråd med Gjensidiges indretningskoncept, giver tekøkkener plads til en snak ved højbordene – eller en hurtig omgang kontoryoga.
Desuden har ejendommen fået renoveret ventilationsanlægget, nye lysinstallationer og nyt CTS-anlæg, hvilket forventes at medvirke til, at ejendommens nuværende DGNB BIU Sølv-certificering bliver løftet til Guld inden længe.
Dialog og dristige beslutninger
Der skal meget til at overraske Bente, der med egne ord er en gammel ræv i faget.
Men én ting kom alligevel bag på hende: ”Vi kom i mål med alle deadlines! Sideløbende med projektet begyndte materialeprisernes himmelflugt, men det kom ATP Ejendomme utroligt fint omkring ved at indkøbe materialerne med det samme og lægge dem på lager. Det var en dygtig manøvre fra projektchef Marcos side, og jeg kunne forstå på leverandørerne, at vi vist var det eneste projekt, der på det tidspunkt kom i mål til tiden og til prisen.”
Søren har også taget en vigtig læring med fra ombygningen: ”Vi holdt et lejermøde inden opstart, hvor vi fik kigget hinanden i øjnene og afstemt forventningerne. Det, sammen med de løbende byggemøder, har været utroligt vigtigt for processen, og den erfaring har jeg taget med mig videre til andre projekter.”
Bente supplerer: ”De fysiske møder og tætte dialog var meget central for den gode proces. Hele forløbet har været præget af konstruktiv debat, og vi fandt løsninger, hver gang vi havde en udfordring. Det kræver timing, planlægning og kommunikation på højt plan at ombygge en ejendom, der er i drift. Og jeg har ikke hørt én sige, at de ikke synes, at det har været en succes.”
En fornem afskedssalut
For Bente, der den sidste dag i juni forlader A.C. Meyers Vænge for at gå på pension, har projektet været prikken over i’et i et langt arbejdsliv: ”De sidste to år har jeg helliget mig dette projekt sammen med ombygningen af vores kontorer i Århus og Odense. Det var været spændende, og nu er det en stor tilfredsstillelse at kunne aflevere et vellykket projekt og gå på pension.”