11. februar 2025

DGNB Drift: Når arbejdsdagen skal certificeres

Bæredygtighed

DGNB-certificering i forbindelse med nybyg og større renoveringer har længe været en strategisk målsætning i ATP Ejendomme, og i 2024 har vi for alvor taget hul på driftscertificeringerne i form af DGNB Drift.

I første omgang på en række udvalgte ejendomme, hvor driftscertificeringen i særdeleshed tilfører værdi for vores kunder og vores relation med kunderne. For certificeringerne udføres i samarbejde med kunderne, og det er den daglige adfærd i ejendommen, såvel som ejendommens faciliteter, der især er i fokus.

De første erfaringer
I 2024 kastede denne indsats en DGNB Drift Guld-certificering til Nyropsgade 37 og Shellhuset på Kampmannsgade 2 af sig. Begge ejendomme er blevet målt og vejet på parametre som CO2-udledning, vandforbrug samt rammerne for og graden af affaldssortering. Bag indsatsen står blandt andre ESG-specialist Laura Telling Clausen og Asset Manager Søren Krohn Nielsen, der gerne deler ud af deres foreløbige erfaringer.

”At lave en DGNB Drift er på mange punkter meget anderledes end at arbejde med DGNB’s certificeringer for renoveringer og nybyg. Den konklusion er både vi og de eksterne rådgivere, vi benytter i denne forbindelse, nået til,” lyder det fra Søren, som fortsætter: ”DGNB Drift beror på en stor mængde aktuelle data fra ejendommen kombineret med konkrete målsætninger. Tilsammen giver det et godt billede af den daglige adfærd i ejendommen og en klar sigtelinje for fremtiden. Derfor giver det rigtig god mening for os at være helt tæt på arbejdet.”

  • DGNB Drift Guld

    Shellhuset, Kampmannsgade 2, København

Fra venstre Søren Krohn Nielsen, Sofie Uhre Knattrup og Laura Telling Clausen.

Fokus på data og kundedialog

”Udgangspunktet for certificeringen er under alle omstændigheder vores egen data og dialog med kunderne. I stedet for blot at agere mellemled mellem ejendommene og kunderne på den ene side og en ekstern rådgiver på den anden side, giver det rigtig god mening at opbygge kompetencerne selv. Især set i lyset af, at det helt centrale i en DGNB Drift-certificering er, at vi sætter os nogle målsætninger, som vi har tre år til at levere på i samarbejde og dialog med vores kunder. Kun gennem en kontinuerlig indsats kan vi bevare – og gerne forbedre – certificeringen,” supplerer Laura, der især glæder sig til den del af arbejdet: ”En guld-certificering er et bevis på, at vi har et solidt udgangspunkt for at gøre tingene rigtigt, og at vores datakvalitet er robust. Til re-certificeringen om tre år
kan vi se, om vi er lykkedes med at forbedre driften i vores ejendomme. Leve op til de målsætninger, vi har sat nu. Og det er jo det, der for alvor er spændende.”

”Helt essentielt”
For Sofie Uhre Knattrup, COO i Position Green Denmark ApS, der leverer løsninger til ESG-rapportering, og er en af de i alt fem virksomheder, der har til huse i Nyropsgade 37, er der ingen tvivl om, at betydningen af virksomheders fysiske rammer ikke kan overvurderes i de kommende år, heller ikke i ESG-sammenhæng: ”Udviklingen på bæredygtighedsrapportering går imod en 360 graders kortlægning af virksomheders udledninger og klimapåvirkning – også i hverdagen. Det, at man som ejendomsejer og udlejer tager en proaktiv rolle i arbejdet med at mindske ressourceforbrug og udledninger i løbet af arbejdsdagen og skabe optimale rammer for f.eks. affaldssortering, er helt essentielt i den sammenhæng. Samtidig bliver virksomheder i stigende grad afhængige af adgangen til forbrugsdata, og en smidig udveksling af data bliver helt centralt i årene, der kommer. Derfor hilser vi driftscertificeringen og tankerne bag velkommen, og glæder os til de konkrete initiativer, det afføder over de kommende år.”

Har du spørgsmål?

Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte mig.

Henriette Marie Borgen

Kommunikationskonsulent,
Kommunikation & Marketing

Telefon +45 22 63 73 82 E-mail