
Historien lever videre
Selvom der ikke er mange kendetegn tilbage fra før gravemaskinerne tog fat for godt fire år siden, lever ejendommens rige historie fortsat videre i de mange kvadratmeter. Og det er faktisk helt bevidst, og noget af det, som Anders mener, er med til at gøre hotellet helt særligt. ”Vi har respekt for den gamle ejendom og den historie, der har udspillet sig her, og den ville vi gerne bygge videre på i bygningens nye funktion som hotel.”
Tager du turen gennem hotellet, vil du derfor også opleve elementer fra den tid, der var engang. I indgangen fortæller et unikt kunstværk historien om ejendommens maritime fortid som administrationsbygning for skibsværftet Burmeister & Wain, eller som oftest omtalt B&W, og bevæger du dig til den anden ende af førstesalen, vil du formentlig bemærke de særlige navne på konferencelokalerne. De er nemlig opkaldt efter de skibe, der blev produceret på skibsværftet. På værelserne udspiller ejendommens tid som bankhovedsæde sig i form af en minibar udformet efter inspiration fra en bankboks.
Beliggenhed, elegance og meget, meget andet
Beder du Anders om at beskrive hotellet med tre ord, bliver det til en del flere. Hvad han dog flere gange vender tilbage til, er beliggenheden. ”Når jeg står på 7. sal og kigger ud, forstår jeg virkelig, hvad det vil sige at tale beliggenhed. Der har du Københavns Rådhus, Christiansborg, Børsen, Danmarks Nationalbank, Kongens Nytorv, Operaen, Christiania og Sverige,” fortæller Anders, mens han peger i retning af de lokationer, han nævner.
For hotelkæden NH Hotel Group, der har sin oprindelse i Spanien, er hotellet det første på dansk, og faktisk også nordisk, jord. NH Collection Copenhagen er derfor det nordligste flagskib for den multinationale kæde, der har et ønske om også at gøre brandet kendt under køligere himmelstrøg. Mens vi sidder der i lobbyområdet, kommer vi derfor heller ikke uden om at snakke om kombinationen af nordisk og sydeuropæisk i de mange designvalg, der er blevet truffet undervejs.
”NH Hotel Group er en multinational kæde, og det må designet også godt signalere. Før i tiden var det meget populært at køre en minimalistisk, nordisk stil med hvide vægge og skandinavisk design,” fortæller Anders og lader blikket glide hen på møblerne fra blandt andet Hay, Gubi, Wendelboe og guldalderdesigneren Ib Kofoed Larsen. ”Her har vi valgt at blande nordisk kølighed med sydeuropæisk varme. Der er blandt andet farver og billeder på væggene og mange detaljer, som jeg synes, gør hotellet elegant, uden at det bliver femstjernet posh”.


Bæredygtigt og lokalt
Når Anders af og til overnatter på hotellet, benytter han lejligheden til at trække i løbetøjet og tage en tur i de brostensbelagte gader. For som han siger, er Christianshavn en landsby i byen, og det er et unikt miljø at være en del af. Og netop det lokale er noget, som bliver tænkt ind i driften af hotellet. ”Så vidt det er muligt, køber vi vores varer lokalt. Det gør vi blandt andet med vores vin og fisk. Ikke mindst fordi vi prioriterer gode råvarer, men også fordi vi prioriterer korte transporttider og bæredygtighed,” forklarer Anders.
Og netop bæredygtighed har været tænkt ind helt fra de første, spæde tanker om at omdanne ejendommen fra kontor til hotel, og derfor har renoveringsprojektet kurs mod en DGNB Guld certificering som det første i Danmark.
”ATP Ejendommes store fokus på bæredygtighed, har fået NH Hotel Group til at tænke endnu mere i den retning. Det er fedt at arbejde sammen med en ejendomsejer, som sætter barren så højt, og som vælger at konvertere en ældre ejendom velvidende, at det havde været nemmere at rive ned og bygge nyt,” fortæller Anders afslutningsvist, inden han drager mod dagens næste aftale.
ATP Ejendommes udsendte tager turen gennem lobbyen, ned ad rulletrappen, og inden foden sættes i karruseldøren, falder blikket på kunstværket og en tanke sendes afsted til det oprindelige hovedkontor for B&W, der i den grad må siges at have fået et nyt liv.