6. maj 2021

Gå tilbage

Check ind i et godt indeklima

Strandgade 7

Når gæster til efteråret begynder at checke ind på hotellet på Strandgade 7, er det ikke blot receptionisterne, der registrerer de nyankomne. Når adgangskortet til værelset oprettes, går der nemlig automatisk en besked til ejendommens BMS-system (Building Management System), som fortæller det respektive værelse, at det nu skal tages i brug.

I et stort hotel, som det kommende på Strandgade 7, skal der meget personale til for at få hverdagen til at glide og for at sikre gode oplevelser for de gæster, der lægger vejen forbi. Men der er også områder af hoteldriften, som ikke kræver personalets opmærksomhed. Områder, der kører helt på automatik.

Hotellets indeklima bliver reguleret af et BMS-system. Det betyder, at når gæstens adgangskort bliver aktiveret, bliver temperaturen i værelset og på badeværelset skruet op, ligesom ventilationen maksimeres. Den samme automatik sættes i værk, når gæsten efter endt ophold checker ud og afleverer adgangskortet. Her vil systemet give besked til værelset om at sænke temperaturerne og reducere ventilationen, indtil næste gæst skal bruge værelset, og processen starter forfra.

På værelserne kan el og lys kun benyttes, når gæsten har aktiveret installationen i en kortholder, der således slukker, når gæsten forlader værelset og tager adgangskortet med sig. Også værelsernes vinduer har fået indbygget automatik. Her er der nemlig installeret åbningsmeldere, som sikrer, at varme, køling og ventilation afbrydes, når gæsten vælger at åbne vinduerne. Automatikken findes også i en stor del af hotellets LED-lyskilder, som har tilstedeværelses- og dagslysstyring, og justerer hotellets mange lokaler i forhold til både lys og aktivitet.

Blandt de bæredygtige tiltag

Den intelligente indeklimastyring er med til at holde energiforbruget i ejendommen nede, så lys, varme og køl ikke bruges unødigt, når værelser og øvrige faciliteter ikke er i brug. De automatiske løsninger er blandt de bæredygtighedstiltag, som er en del af bæredygtighedsstrategien for renoveringen. Tiltagene skal i sidste ende resultere i, at renoveringsprojektet bliver DGNB Guld-certificeret, som et af de første i Danmark.

I ATP Ejendommes årsrapport nedenfor kan du læse mere om hvilke andre tiltag, der er en del af den bæredygtige renovering på Strandgade 7.

Har du spørgsmål?

Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte mig.

Rikke Jepp Mortensen

Projektleder, Kommunikation & Marketing

Telefon +45 24 91 80 52 E-mail