2. marts 2022

Fra dansk industriklenodie til femstjernet hotel i bæredygtig særklasse

Kunder

Navarra Hoteles er de ord, der udgør forkortelsen NH i navnet NH Collection Copenhagen. Ørkenfortet er formentlig det navn, du bedst kender ejendommen som, men med et nyt liv følger også et nyt navn, og bag det gemmer sig en velafbalanceret cocktail af nordisk elegance og sydeuropæisk varme.

”Jeg er flere gange blevet spurgt, hvorfor vi ikke kalder hotellet for Ørkenfortet. Hvordan synes du, at det lyder på engelsk? Desert Fort eller Desert Fortress. Det bliver noget misvisende, hvis du spørger mig.” Ordene kommer fra Anders Duelund, General Manager på NH Collection Copenhagen. Vi har sat os til rette i den bløde, blå sofa i hotellets loungeområde i førstesals højde. Fra højtalerne flyder loungemusik, og vi har netop sagt tak til bartenderen Morten, der har skænket vand i de to glas, der nu står på bordet foran os. Ved receptionsskrankerne tager personalet imod de nyankomne og afsked med dem, der takker af efter endt ophold. Københavns nye femstjernede hotel er åbnet.

Anders Duelund, General Manager på NH Collection Copenhagen.

Historien lever videre

Selvom der ikke er mange kendetegn tilbage fra før gravemaskinerne tog fat for godt fire år siden, lever ejendommens rige historie fortsat videre i de mange kvadratmeter. Og det er faktisk helt bevidst, og noget af det, som Anders mener, er med til at gøre hotellet helt særligt. ”Vi har respekt for den gamle ejendom og den historie, der har udspillet sig her, og den ville vi gerne bygge videre på i bygningens nye funktion som hotel.”

Tager du turen gennem hotellet, vil du derfor også opleve elementer fra den tid, der var engang. I indgangen fortæller et unikt kunstværk historien om ejendommens maritime fortid som administrationsbygning for skibsværftet Burmeister & Wain, eller som oftest omtalt B&W, og bevæger du dig til den anden ende af førstesalen, vil du formentlig bemærke de særlige navne på konferencelokalerne. De er nemlig opkaldt efter de skibe, der blev produceret på skibsværftet. På værelserne udspiller ejendommens tid som bankhovedsæde sig i form af en minibar udformet efter inspiration fra en bankboks.

Bæredygtigt og lokalt

Når Anders af og til overnatter på hotellet, benytter han lejligheden til at trække i løbetøjet og tage en tur i de brostensbelagte gader. For som han siger, er Christianshavn en landsby i byen, og det er et unikt miljø at være en del af. Og netop det lokale er noget, som bliver tænkt ind i driften af hotellet. ”Så vidt det er muligt, køber vi vores varer lokalt. Det gør vi blandt andet med vores vin og fisk. Ikke mindst fordi vi prioriterer gode råvarer, men også fordi vi prioriterer korte transporttider og bæredygtighed,” forklarer Anders.

Og netop bæredygtighed har været tænkt ind helt fra de første, spæde tanker om at omdanne ejendommen fra kontor til hotel, og derfor har renoveringsprojektet kurs mod en DGNB Guld certificering som det første i Danmark.
”ATP Ejendommes store fokus på bæredygtighed, har fået NH Hotel Group til at tænke endnu mere i den retning. Det er fedt at arbejde sammen med en ejendomsejer, som sætter barren så højt, og som vælger at konvertere en ældre ejendom velvidende, at det havde været nemmere at rive ned og bygge nyt,” fortæller Anders afslutningsvist, inden han drager mod dagens næste aftale.

ATP Ejendommes udsendte tager turen gennem lobbyen, ned ad rulletrappen, og inden foden sættes i karruseldøren, falder blikket på kunstværket og en tanke sendes afsted til det oprindelige hovedkontor for B&W, der i den grad må siges at have fået et nyt liv.

Har du spørgsmål?

Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte mig.

Rikke Jepp Mortensen

Kommunikationskonsulent,
Kommunikation & Marketing

Telefon +45 24 91 80 52 E-mail