10. marts 2022

På med 3D-brillerne

Udvikling

Det er dyrt. Det udfordrer både medarbejdere, samarbejdspartnere og leverandører. Og ikke alle bygherrer beskæftiger sig med det endnu. Så hvorfor står digitalisering og 3D-modellering højt på dagsordenen i ATP Ejendomme?

Det korte svar er, at digitalisering giver rigtig god mening for en langsigtet ejendomsejer. Det lange svar skal vi forbi teamleder Morten Weiss og projektchef Mikkel Cordtz for at få. For der er rigtig meget at hente hele vejen gennem værdikæden – lige fra det øjeblik, hvor de første streger til et nyt udviklingsprojekt nedfældes, til ejendommen udlejes og er i fuld drift gennem en årrække, og til den igen skal renoveres.

  • Mikkel Cordtz

    Projektchef

  • Morten Weiss

    Teamleder

Shellhuset på Vesterbro i København

Det giver mening

Ambitionerne om at få det nødvendige digitale grundlag på plads fra starten bliver i mange projekter skudt i sænk af udgifterne til det, vurderer Mikkel Cordtz:

”I en byggeproces bliver de fleste tiltag målt på økonomi – og hvis det ikke giver værdi med det samme, er det svært at prioritere. Men hvis man kigger mere holistisk på projekter, og eksempelvis tager drift med i betragtningerne, så giver det alligevel god mening. Her er det en klar fordel, at ATP Ejendomme er en langsigtet bygherre og ejendomsejer, hvor vi taler 10, 30, måske ligefrem 50 år frem i tiden, og kan se, at vi kan høste fordelene af digitaliseringen senere hen. På Shellhuset, hvor vi har brugt en del ressourcer på at modellere bygningen og de tekniske installationer op i 3D, kan det godt være, at vi ikke kan høste alle fordele og få alle udgifterne tjent hjem igen her og nu, men at det først sker, når ejendommen er i drift, eller når vi skal bygge om næste gang.”

3D-modelleringer og struktureret data mindsker tvivlsspørgsmålene, tager problemerne i opløbet og muliggør helt præcise angivelser af såvel mængder, dimensioneringer, materialer og kvaliteter i projektfasen. Men det er netop de afledte effekter på driften, der er en af de helt store grunde til, at digitalisering giver rigtig god mening.

I udviklingsprojekter anvender alle involverede parter, internt som eksternt, Dalux Box som udvekslings- og kommunikationsplatform. Samtidig er det en platform, ATP Ejendomme som bygherre stiller til rådighed. Det giver ejerskab og mulighed for at tilrettelægge data, så det kan overføres direkte til driftsafdelingen via Dalux FM.

Dermed er vi, allerede i projekteringen, i stand til at indtænke driften og det langsigtede afkast i forhold til materialevalg, levetid og vedligehold. Mikkel uddyber: ”Vi får opgaveserier på vedligehold fra dag et. Når gulvet er lagt, ligger der allerede en plan for overfladebehandling og løbende vedligehold i Dalux FM; vi får simpelthen leverandørerne til at indtaste serviceintervallet, som så resulterer i serviceplaner for ejendommene. På domicilejendomme, hvor kunden selv står for Facility Management, kan vi understøtte deres folk med at sikre, at de vedligeholder lejemålet, de tekniske anlæg og overfladerne, så lejemålet er funktionsdygtigt for dem, og ikke taber værdi, fordi det er blevet misligholdt. Det mindsker udgifterne til renovering ved fraflytning.

Det skal blive ved med at give mening

”Digitalisering af byggeri er noget af det hotteste lige nu, og det går rigtig stærkt derude,” lyder det fra Morten, som fortsætter: ”Men vi er også nødt til at tage snakken om, hvornår digitalisering holder op med at være en gevinst, og hvornår det stiller for store krav til vores samarbejdspartnere og leverandører til at give mening? Desuden skal vi være grundige, når vi implementerer nye muligheder for at sikre, at folk er klædt ordentligt på, så vi drager fuld nytte af vores investeringer og arbejder ud fra et sundt og fornuftigt fundament.”

Så selvom vi måske ikke ligger helt forrest i feltet, er vi godt med. Og vi driver gerne forandringen, hvis det giver mening.

Har du spørgsmål?

Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte mig.

Henriette Marie Borgen

Kommunikationskonsulent,
Kommunikation & Marketing

Telefon +45 22 63 73 82 E-mail