14. september 2021

Peter til Dansk Facilities Managements årskonference

25 års data giver indsigt i fremtiden

Kunder

Da Peter Sichelkow Meincke, Financial Business Partner i ATP Ejendomme, gik på scenen til Dansk Facilities Managements årskonference var det med en masse tal i ryggen. Faktisk 25 års tal, data og fakta om vores ejendomme, som Peter og resten af hans team har struktureret og automatiseret.

På talerstolen fremførte Peter et helt andet tal af mere personlig karakter. Nemlig 292 kilo. Men 292 kilo hvad? Det tal dækker over den mængde bleer, som Peters to børn bruger om året. Netop det er et eksempel på, hvorfor data ikke kan stå alene, og hvordan det, der er relevant for nogen, er ligegyldigt for andre. Men også at data fortæller noget om os, vores livssituation, vaner, forbrug med mere.

Målet er at afinstallere Excel

Peter har en klar vision, som han fortalte om den sensommereftermiddag i konferencesalen på Tivoli Hotel i København.

”Vi er i mål, når vi har afinstalleret Excel. Derfor er jeg også glad for at få lov til at præsentere vores case på årskonferencen for Dansk Facilities Management og give inspiration til, hvordan vi aktivt arbejder på at digitalisere vores processer i ATP Ejendomme, og dermed blive en mere datadreven virksomhed,” siger Peter Sichelkow Meincke.

Peter fortalte, hvordan teamet Risk, Valuation & Performance Management har fået lagt de mange millioner af linjer data fra Excel ind i et mere visuelt og søgbart program, hvor teamet har arbejdet med automatisering og forudbestemte koder. På den måde er data blevet til brugbar indsigt, som resten af ATP Ejendomme bruger til at træffe beslutninger ud fra.

”Data bringer os tættere på vores kunder og marked, og vi bruger det til at kunne forstå og forudse markedet og kundernes behov,” siger Peter.

Tre rapporter er blot startskuddet

Det er halvandet år siden, at teamet for første gang begyndte at sortere, arrangere og automatisere data. I første omgang frigav man ressourcer ved at automatisere den faste rapportering, så ressourcerne kunne bruges på at træffe beslutninger fremfor at bøvle med kolonner i Excel-arket. Siden er det blevet til tre rapporter som resten af organisationen bruger i deres daglige arbejde:

  1. Projektrapport
    • Understøtter de aktiviteter der er på vores ejendomme
    • Vedligeholdelsesplaner og prioritering
  1. Risikorapport
    • Synliggør de ejendomme der skal ekstra fokus på i forhold til for eksempel tomgang og vedligeholdelsesaktiviteter
    • Hvor er det høj tomgang
    • Hvor er der mange og store vedligeholdelsesaktiviteter
  2. Økonomirapport
    • Synliggør økonomien på vores ejendomme
    • Sætter fokus på, om vi bruger pengene det rigtige sted

De tre rapporter er blot starten på, de rapporter afdelingen er i gang med at udvikle, så data kan blive til indsigt, der kan understøtte ATP Ejendommes beslutninger.

 

 

Har du spørgsmål?

Hvis du er i tvivl eller mangler detaljer, er du velkommen til at kontakte mig.

Lene Rytter Larsen

Receptionist, Receptionen

Telefon +45 33 36 61 61 E-mail